Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Elokuu

Elokuva

Neljä­tois­ta­vuo­tiaa­na koin elo­ku­va­ro­mans­sin Ro­meon ja Ju­lian ää­rellä.

Neljä­tois­ta­vuo­tiaa­na koin elo­ku­va­ro­mans­sin Ro­meon ja Ju­lian ää­rellä. To­ki vain mie­li­ku­vi­tuk­ses­sa­ni ja Zef­fi­rel­lin su­loi­se­nit­kettävän Sha­kes­pea­ren pop­so­vi­tuk­sen her­kistämänä. Sik­si so­net­tien ää­neen lu­ke­mi­nen on mi­nul­le ai­na ko­va jut­tu val­ko­kan­kaal­la. Os­ka­ri Si­po­lan fil­missä Elo­kuu nuo­ri­pa­ri Au­gust ”A­ku” ja Ju­li har­ras­ta­vat sitä – so­net­tien lu­ke­mis­ta siis — kynt­tilöi­den ympäröimänä. Mi­ten hie­no ta­pa juh­lia toi­siaan ja tuo­ret­ta rak­kaut­ta! Toi­vot­ta­vas­ti siitä tu­lee fil­min myötä ny­kyt­ren­di. Kun vain muis­te­taan ol­la tark­ka­na nii­den kynt­tilöi­den kans­sa.
Joo­nas Pulk­ka­sen huo­lel­li­nen, osaa­va ku­vaus ja mu­ka­vat idean­poi­ka­set kan­ta­vat Si­po­lan esi­koi­se­lo­ku­vaa jon­kin mat­kaa. Kesä on kor­keim­mil­laan ja tie-e­lo­ku­van sym­paat­ti­set nuo­ret silmä­ni­lo­na seik­kai­lul­la, jo­ka kat­taa kap­pa­leen kau­nein­ta Suo­mea. Opinnäyt­teenä Elo­kuus­sa on oh­jaa­ja-kä­si­kir­joit­ta­jan kaik­ki tie­to ja ko­ke­mus sekä te­kijä­ryhmän saa­ma kou­lu­tus ko­meas­ti näy­tillä ko­ko kan­kaan le­vey­deltä.
Har­mil­li­ses­ti fil­min tek­ni­nen val­mius ja pin­ta­puo­li­nen su­ju­vuus nou­se­vat pääa­siak­si. Se estää Elo­kuu­ta kas­va­mas­ta oi­kean elo­ku­van mit­taan. Nuo­ril­la te­kijöillä ei vielä ole sel­lais­ta sa­not­ta­vaa edes nuo­ruu­des­ta, jo­ta meikäläi­sessä elo­ku­vas­sa ei oli­si sa­not­tu pa­rem­min ja kiih­keäm­min jo vuo­si­kym­me­niä aiem­min. Trai­le­rin pe­rus­teel­la odot­te­lin Elo­kuul­ta te­ko­rank­kuut­ta, Le­vot­to­mat ne­los­ta, mut­ta sitäkään ei tul­lut. Road mo­vie ei il­mei­ses­ti juon­ta kai­paa, kun ta­ri­nak­si kel­paa se van­ha tut­tu. Rak­kaus on hyvä ai­he, mut­ta Elo­kuus­sa se on saip­puaa ja kup­lia.
A­kun op­pi­kuu­kau­det
Ehkä puut­tees­ta saa pa­rem­pia ta­ri­noi­ta kuin yltä­kylläi­syy­destä. Enkä nyt tar­koi­ta sitä, Elo­kuun nuor­ten ta­pauk­ses­sa pap­pa be­ta­lar. Akul­la on jo nät­ti, us­kol­li­nen tyttöystävä. Kun poi­ka jää yk­sin, jo mi­nuu­tin päästä tu­lee toi­nen kau­no­tar baa­ri­tis­kil­le jut­te­le­maan. On­gel­mat­to­muu­des­ta on vai­kea tehdä on­gel­maa. Ta­ri­naan tar­vit­tai­siin se ris­ti­rii­ta.
Tum­man Eri­kan mat­kus­taes­sa pois, Aku al­kaa silmä­pe­lin vaa­lean Ju­lin kans­sa. Tyttö le­vittää sy­linsä nuo­rel­le yliop­pi­laal­le en­si ta­paa­mi­sel­la. Mut­ta Akua vai­vaa tuo jo Freu­din muo­toi­le­ma pul­ma: Mitä nai­nen ha­luaa? Si­po­lan pul­ma on se, et­tei hän oh­jaa­ja­na ja kä­si­kir­joit­ta­ja­na osaa herättää sillä yleisön kiin­nos­tus­ta. Millä päät­te­lyllä Aku lop­pu­jen lo­puk­si te­kee va­lin­nan Eri­kan ja Ju­lin vä­lillä? Jäikö vain pää vetävän kä­teen? Mie­hen­kin it­ku kos­ket­taa, mut­ta po­raa­ko Aku oi­keas­ti tyttö­jen perään, vai vain omaa na­paan­sa?
E­lo­kuus­ta erot­tuu en­si­ker­ta­lai­nen Li­na Tur­ka­ma ar­voi­tuk­sel­li­sen Ju­lin roo­lis­sa. Tur­ka­man avoi­mis­sa, vä­liin her­kissä, toi­si­naan jul­keis­sa kas­vois­sa on lu­paus sy­vyyk­sistä. Luon­te­va ka­me­ran edessä on fil­min toi­nen­kin amatöö­ri, Zag­ros Ma­nuc­har Akun ka­ve­ri­na. Nii­na Ko­po­sel­la on epä­kii­tol­li­nen per­he­tytön osa Eri­ka­na. Sa­man­lai­seen, näyttävään pas­sii­vi­suu­teen uh­kaa juut­tua myös Ep­pu Pas­ti­sen pääo­sa. Pas­ti­sel­la on käypä naa­mavärk­ki, mut­ta mie­len­liik­keet eivät vielä en­sie­lo­ku­vas­ta vä­li­ty.
E­lo­kuu ei on­nek­si ole Vei­ja­rit nuo­ri­sol­le – vaik­ka lä­heltä viistää — mut­ta se on Sis­ko tah­toi­sin jäädä po­jil­le. Jo­ten oli pie­ni yllä­tys, että fil­mi ei teat­te­reis­sa kerän­nytkään suur­ta yleisömäärää hel­pos­ti lä­hes­tyttävästä ai­hees­taan huo­li­mat­ta, toi­sin kuin Pyykön tyttöe­lo­ku­va. Mut­ta taas yk­si esi­kois­fil­mi herättää sa­mat ky­sy­myk­set. Eikö ku­kaan Elo­ku­vasää­tiössä tai tuo­tan­to­por­taas­sa te­ko­vai­heis­sa huu­da seis ja esitä ky­sy­myk­siä? Vaik­ka­pa sen pe­ru­sa­sian, että missä on pih­vi? Oli­si­ko syytä tar­ken­taa ja lei­ka­ta jo­tain tur­ha­na pois? Elo­ku­vao­pis­ke­li­joi­den lii­tu­tau­luun pitäi­si en­simmäi­sen tun­nin aluk­si kir­joit­taa ai­na­kin: Kill your dar­lings!
Pi­din ideas­ta suo­men­taa yliop­pi­lai­den Gau­dea­mus igi­tu­rin sa­nat kan­kaal­le. Al­kusä­kei­den ilo­luon­to kun talt­tuu ty­lyn elämän­vii­sau­den lop­pu­pis­tee­seen. Sa­moin elo­ku­van kap­pa­le­ja­ko kesä­kuu­kau­siin tun­tui aluk­si hyvältä. Kesä-, heinä- ja elo­kuu ryt­mittäi­sivät Akun op­pi­kuu­kau­sia it­sen et­sinnässä. Mut­ta ei se toi­mi. Elo­ku­va on kestä­nyt jo ikui­suu­den, en­nen kuin päästään kesän puo­livä­liin. Maal­la mö­killä – niistä so­ne­teis­ta ja kynt­te­leistä huo­li­mat­ta – ai­ka ja sa­mal­la fil­mi­kin sei­sah­tuu. Lop­pu­vai­heen pet­ty­myk­sen tun­teis­sa ry­pe­mi­nen pa­nee kat­so­jan miet­timään, oli­si­ko toi­nen au­to­kyy­ti ja vaih­toeh­toi­nen reit­ti tar­jon­nut in­nos­ta­vam­mat mie­len mai­se­mat.
Gau­dea­mus igi­tur
Kai­kes­ta pais­taa, että Elo­kuu­ta on teh­ty kuin ”oi­keaa elo­ku­vaa”. Oh­ja­taan jol­le­kin ole­te­tul­le yleisöl­le, jo­ka on tot­tu­nut nä­kemään tämän­ta­pais­ta. Val­lal­la on siis­ti ja so­vin­nai­nen mai­nos­ten ja mu­sa­vi­deoi­den es­te­tiik­ka. Oi­ko­pol­ku­ja ker­ron­taan ol­laan löytä­vinään sä­ve­lin ja ku­va­her­kis­te­lyin. Ol­laan ver­taus­ku­val­li­ses­ti kir­jai­mel­li­sia ja pu­lah­de­taan val­keis­sa vaat­teis­sa kirk­kai­siin ve­siin. Pis­tetään ka­tol­la tu­pa­kak­si. Ui­te­taan kättä au­to­nik­ku­nas­ta. Ra­kas­tel­laan ”­ro­mant­ti­ses­ti” ve­den ää­rellä metsässä ja ”­li­kai­ses­ti” ves­sas­sa ta­kaapäin. Mut­ta hyvään elo­ku­vaan ei ole oi­ko­teitä.
Ka­la­ret­kellä Ti­mo To­ri­kan kes­ki-ikäi­nen hah­mo pu­hut­te­lee nuo­ru­kais­ta ve­neessä rak­kau­den tär­key­destä, mut­ta hyvä neu­vo il­mes­tyy kesäil­taan kuin tyhjästä, pa­pe­rin­ma­kui­se­na. Eri­ka ja Aku roik­ku­vat toi­sis­saan tot­tu­muk­ses­ta tai ylei­sistä syistä. Akun ja Ju­lin suh­teen voi­si se­littää par­hain päin vas­ta­koh­tien ve­to­voi­ma­na. Jo­ta­kin jää sil­ti puut­tu­maan. Ja vaik­ka Aku ja ai­noa ka­ve­rin­sa Fre­da pel­lei­levät ka­ve­ril­li­ses­ti sy­likkäin, vih­jettä ei näy, mik­si nämä eri­pa­ri­set viih­tyi­sivät näin hy­vin yh­dessä.
Riip­pu­mat­ta siitä, ketä hen­kilö­hah­mot ovat ja missä mat­ka­taan – He­sas­sa, Män­ty­har­jul­la tai ”­Pih­ti­pu­taal­la” – sei­nillä nä­kyy elo­ku­va­ju­lis­tei­ta vil­leistä esi­ku­vis­ta. Ber­lin Ale­xan­derp­latz, Fear and Loat­hing, V niin kuin ve­ri­kos­to — näistä epä­kau­pal­li­sis­ta tai kau­pal­li­sis­ta, mut­ta yhtä kaik­ki vi­sionää­ri­sistä ihan­teis­ta ei näy merk­kiäkään Elo­kuun kon­ser­va­tii­vi­ses­sa ta­ri­nas­sa ja ker­ron­ta­muo­dos­sa.
Löy­tyyhän se Ji­mi Hend­ri­xin­kin jul­la­ri jos­tain oves­ta. Mut­ta Elo­kuun oma, säy­seä fil­mi­mu­siik­ki ja kap­pa­le­va­lin­nat ”näyttävät niin he­sa­lai­sil­ta”, yhtä rep­liik­kiä lai­na­tak­se­ni. Lau­luis­ta hen­kii Scan­di­na­vian Mu­sic Grou­pin lai­men­net­tu Ult­ra Bra. Teks­tien ideat eivät tun­nu sen enempää esittä­jissä kuin ko­ki­jois­sa. Lei­kis­ti angs­ti­sen Ola­vi Uu­si­vir­ran sä­velmät kap­sah­ta­vat ha­jut­to­maan coo­liu­teen­sa. Tyy­lik­kyyttä ta­voit­te­le­va tyhjänpäiväi­syys lei­maa myös elo­ku­vaa. Mitään ei jää kä­teen eikä mie­len pääl­le.
Ky­sy­mys siitä, eikö ku­kaan neu­vo nuo­ria te­kijöitä kos­kee fil­min ni­mi­va­lin­taa­kin. Vain Mat­ti Kas­si­lan Elo­kuu on suo­mi­fil­mi, jo­ka pitää muis­taa. (HB)
15/05/2011

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: Nordisk FiKesto: 69 minuuttia
Julkaisija:  
  
VET: 77182  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle ellei toisin mainita.

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.

Samasta kynästä

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy