M. Night Shyamalan punoo käänteisen sarjamurhaajajännärin miehestä, joka vie tyttärensä areenakonserttiin ja havahtuu kävelleensä ansaan.
M. Night Shyamalan punoo käänteisen sarjamurhaajajännärin miehestä (Josh Hartnett), joka vie tyttärensä areenakonserttiin ja havahtuu kävelleensä ansaan. Tarina usuttaa hiiret asettelemaan kiristyvän hirttosilmukkan kissan ympärille samalla kun tämä etsii vimmatusti ulospääsytietä lukitulta areenalta.
Kokeilullinen, mutta sliipattu tutkielma iskee kivasti kipinää. Josh Hartnett on passelin nukkavieru tavis ollakseen samalla myös pesunkestävä psykopaatti. Suurieleinen miljöö antaa runsaasti koloja tutkittavaksi, eivätkä päälaelleen käännetyt kliseetkään tunnu miinoilta. Kokonaisuus on loppuaan kohden enenevissä määrin pökkelö, mutta ajatusleikkinä viihdyttävä.
Tämä on kuin sekoitus Brian de Palman trilleristä "Snake Eyes" ja Jordan Peelen mustasta komediasta "Get Out". Nyt mikstuura on mekaanisempi ja tunnelmaltaan vähemmän hektinen, mutta asenne on yhtä lailla ilkikurinen kuin Peelen synkässä fantasiassa. Lopputulema on kuin jakso sarjasta Hämärän rajamailla.
Asiallisen synnkäsävyinen ja erotteleva kuva näyttää areena-miljöön ilmeikkäästi. Filmimäinen jälki on väritoistoaan myöten luontevaa ja puitteltaan sopivan suurieleistä.
Ääniraita ottaa ruohonjuuritason asenteen tapahtumiinsa luoden läsnäolontuntua niin kattilahuoneeseen kuin areenan lavalle. Musiikki popittaa ja sydän on pakahtua jännärin kiristyviin koukeroihin, mutta aivan loppuun saakka kokonaisuus ei kanna. Ääniraita lopettaa riitasointuisen dokumentaarisille linjoille jokseenkin uskollisesti hämärän rajamailla -sarjalle.
Ekstroissa poistettuja kohtauksia (6 min.), pidennetty musiikkinumero (3 min.), making of (4 min.) ja kooste ohjaajan tyttären Saleka Night Shyamalanin roolista (5 min.). (IJ)