Vetoava elämänkertaelokuva nyrkkeilijä George Foremanista, jonka taival vei vihan kautta kehään, kirkon kautta sädekehälle ja lopulta jälleen kehään.
Vetoava elämänkertaelokuva nyrkkeilijä George Foremanista (Khris Davis), jonka taival vei vihan kautta kehään, kirkon kautta sädekehälle ja lopulta jälleen kehään. Mies tv-mainosten grillin takaa saa tässä mukavasti lihaa luidensa ympärille samalla kuin kiinnostava taival avautuu vaihe vaiheelta katsojalle.
Elokuvan ongelma on, että pääosan Khris Davis jää roolissaan kepeän karrikatyyrin tasolle. Miehen luoma Foreman on sympaattinen, mutta kehän ulkopuolella perin hampaaton toimija. Kehässä massa puhuu uskottavasti ja hikikarpaloiden ohella lentävät nyrkit rysähtävät tavarajunan lailla. Kehän ulkopuolella kertomus lähestyy askel askeleelta uskonnollisten elokuvien kiiltokuvia. Tästä huolimatta elokuvan tarjoama maili miehen kengissä on kiehtova ja opettavainen trippi.
Erinomainen periodikuva on kohtuullisen skarppi, vakaa ja väritoistoltaan tahdikkaan ajoitettu. Hiki lentää ja karpalot käyvät lähikuvassa painostaviksi ratkaisevien iskujen lähestyessä. Otteluissa on tunnelmaa pienestä salista isoille areenoille, eikä kuva kalpene näiden tulkkina. Jälki on hitusen taikapölyllä puuteroitua mikä saa elokuvan tuntumaan paikoin etiäiseltä tekoälyn kautta luodusta elokuvasta, mutta anti on silti hyvä.
Ääniraita kalibroi odotukset dialogin kautta ja täräytää koukun kotiteatterin perukoille asti. Musiikkiraita ei juuri uskaltaudu taka-alalta esiin, mutta kokonaisuus on hallitun elokuvamainen.
Ekstroissa making of (11 min.), hyvä sarja poistettuja kohtauksia (19 min.), mokia (1 min.) ja kooste Foremanista ja Muhammed Alista (4 min.). (IJ)