Jos toimintaelokuva on lapsellinen on se huono koska siitä puuttuu vaadittua katu-uskottavauutta, mutta entä jos sinällään tiukkailmeinen toimintaelokuva ammentaa selvästikin kaikki aineksensa keskenkasvuisten poikien vauhdikkaimmista päiväunista?
Jos toimintaelokuva on lapsellinen on se huono koska siitä puuttuu vaadittua katu-uskottavauutta, mutta entä jos sinällään tiukkailmeinen toimintaelokuva ammentaa selvästikin kaikki aineksensa keskenkasvuisten poikien vauhdikkaimmista päiväunista? Tätä voi miettiä katsoessaan aiemmin ytimekkäästi nimellä "The Rock" tunnetun Dwayne Johnsonin uusinta vauhtipätkää, joka on kuin kaikkien korttelin pikkupoikien mielikuvituksesta ammennettu noutopöytä toimintakliseitä.
Vankilasta vapautuvan korston (Dwayne Johnson) mielessä pyörii vain kosto, eikä millään ole mitään väliä ennen kuin kaikki vihamiehet makaavat maan alla. Suurin osa liipasimen edessä olevista konnista tuntuu omituisesti alistuneen tuomiopäivänsä lähestymiseen, mutta sen sijaan urakkaa hidastaa tietokonenörtistä miljonääriksi ja elämyshakuiseksi palkkatappajaksi ryhtynyt vapaaherra. Myös rappioitunut etsivä (Billy Bob Thornton) haluaa eturivin paikan tapporalliin.
Kiistatta epäuskottava elokuva puskee eteenpäin ihailtavalla vimmalla jo alkumetreistä lähtien eikä edes yritä selitellä itseään vakavastiotettavaksi elokuvaksi. Viimeistä piirtoa myöten stilisoitu turboviihdyke tarjoilee grouvin yksioikoista toimintaa ja poikamaisen fatalistisia juonenkäänteitä rouhean patinoituun, periamerikkalaiseen kuosiin pakattuna. Muskeliautoja, alusvaatemalleja, duunariasennetta ja pintaliitojetsettiä — kaikkea on mukana sopivissa määrin. Tekijöillä on aivan varmasti ollut hauskaa tätä kokoon unelmoidessaan. Ja hauskaa on myös katsomossa, vaikka pyttipannuhan tämä on.
Erinomainen kuva on tumma, terävä ja läpeensä näyttävästi tyylitelty. Äänipuolella Kenny Rogersin "I Just Dropped In (To see What Condition My Condition Was In)" osuva käyttö herättää välittömästi odotuksia, ja myöhemminkin musiikkiraita pitää hyvin mielenkiintoa yllä vaikka jääkin lopulta paljon alkuvaikutelmaa geneerisemmäksi. Taidokkaasti punottu audiovisuaalinen toteutus tapailee pääosin musiikkivideomaista ilmaisua, mutta onneksi perin onnistuneesti eikä lainkaan puuduttavasti.
Ekstroissa nettipohjainen triviaraita, oikeasti vaihtehtoinen loppu ohjaajan alustuksella (13 min.), poistettuja kohtauksia ohjaajan alustuksin (11 min.), animoituja storyboardeja (12 min.) ja kaksi asiallista koostetta elokuvan tekemisestä (yht, 24 min.). Ekstrat esitettään HD-formaatissa. (IJ)