Koston enkelin viitan selkäänsä saanut tiukka etsivä ryhtyy jahtaamaan kahdeksan poliisia tappaneita miehiä Manhattanin yössä.
Koston enkelin viitan selkäänsä saanut tiukka etsivä (Chadwick Boseman yhdessä viimeisistä rooleistaan) ryhtyy jahtaamaan kahdeksan poliisia tappaneita miehiä Manhattanin yössä.
Napakasti alkava elokuva tuo heti ensimetreiltään mieleen elokuvat "Heat" ja "16 Blocks", mutta on tunnelmaltaan myös elokuvien "Training Day" ja "Neuvottelija" hengenheimolainen. Timanttinen alku hiipuu vähitellen keskinkertaisen hyväksi kujanjuoksuksi, jonka skooppi tuntuu monin paikoin ampuvan reippaasti yli, mutta kokonaisuus on silti vaivatta viihdyttävä.
Ajatus Manhattanin 21 sillan ja sekalaisen määrän muita kulkuyhteyksiä sulkemisesta on hyvä ja ottaa kivasti kaikuja takavuosien yksinkertaisemmilta ajoilta. Valtavat poliisivoimat vaativa operaatio ei silti elokuvassa ole uskottava eikä lopulta edes tapahtumien kannalta merkittävä tempaus. Samasta jiposta olisi voinut saada paljon enemmän irti, varsinkin kun koko elokuva on saanut tästä nimensä.
Pääosan Chadwick Bosemanille tämä on yksi miehen viimeisistä elokuvarooleista ennen menehtymistä paksusuolen syöpään elokuussa 2020. Mies tekee tässä vakuuttavan tiukkailmeisen roolisuorituksen, joka on omiaan antamaan elokuvalle pari kenkäkokoa suuremmat saappaat toimintajännärinä.
Erinomainen kuva on tummasävyinen, värikylläinen ja luontevan terävä. Kirkkaat vilkkuvalot pimeydessä, märkä asfaltti, viemäreistä nouseva höyry ja hitaasti lajentuvat verilammikot — tämä on pinnaltaan täydellisen komea moderni film noir -jännäri. Kuvaus on komeaa ja kuva teknisesti tehtäviensä tasalla. Napakka ääniraita luo skarpisti tunnelmaa eikö hellitä läsnäolon tuntua hetkeksikään 90 minuutin aikana.
Ekstroissa asiallinen kommenttiraita (ohjaaja ja leikkaaja Tim Murrell), poistettuja kohtauksia (3 min.) ja mainoshenkisiä minikoosteita (2 min.). (IJ)