Lastenvahti on kauhuelokuvan historiassa ollut monenlaisissa merkittävissä rooleissa.
Lastenvahti on kauhuelokuvan historiassa ollut monenlaisissa merkittävissä rooleissa. Taloon, vahdin työpaikalle, on yksinkertaista luoda jännitystilanne, johon katsoja kykenee samaistumaan ensikuvasta lähtien. Aikuiset ovat poissa, lapsilla ei ole turvaa. Musiikkivideoiden parissa työskennelleen Michael Thelinin ensimmäinen kokoiltainen, Emelie, rakentuu näistä elementeistä.
Anna saapuu paikkaamaan vakituista lastenvahtia vanhempien lähtiessä juhlimaan hääpäiväänsä. Nuori tyttö ansaitsee pentukolmikon suosion välittömästi, suhde syventyy lahjonnalla. Perheen esikoinen epäilee Annan viattomuutta, tuleehan illan edetessä esiin piirteitä, jotka eivät ensitapaamisessa perheelle selvinneet.
Monet huomiota ansaitsevat pienen budjetin, tuntemattomampien julkaisijoiden elokuvat jäävät näinä aikoina levittäjiltä huomaamatta. Kauhufanit joutuvat edelleen hätätapauksissa turvautumaan tuontilevyihin. Night Visions –festivaali esittää näitä elokuvia omalla seulallaan. Valintakriteerit katalogille ovat olemassa, vaikka koko leffakansan mittareilla kiinnostus ei heräisikään. (VA)