Taustalla pauhaavat melodianpätkät toistuvat kyllästymiseen asti.
Taustalla pauhaavat melodianpätkät toistuvat kyllästymiseen asti. Eipä silti, ne kuulostavat alkujaankin tutuilta. Toistossa on voimaa. Musikaaliosuudet pohjaavat muutamaan tarttuvaan vokaalihyppyyn, vahvasti modernista popmusiikista lainattuun. Tuoreen soittolistaradiopopin yhdistäminen historialliseen elokuvakerrontaan tuntuu väkinäiseltä. Ratkaisu on kuitenkin perusteltu, lähes pakon sanelema. Totuuden nimissä La La Land -menestyssäveltäjäkaksikko Benj Pasek-Justin Paul on tylsyttänyt hittikynänsä edellisvuoden bestselleriin.
Viihteen kaupallistamisen esi-isä P.T. Barnum piirtyy käsikirjoituksessa aavistuksen todellisuutta värittäen. Se olkoon viihde-elokuvan etuoikeus. Barnum hyväksyisi valinnan. The Greatest Showman jatkaa Hollywoodin menestysmusikaaliperinnettä kunnialla. Sekä koreografian että lavastusratkaisuiden puolilla elokuva pitää pintansa. Visuaaliruoka ei valitettavasti riitä korvaamaan tarinan vastenmielisen alleviivaavaa inhimillisyyden tematiikkaa. Hugh Jackmanin ja Michelle Williamsin välillä eivät romantiikan kipinät säkenöi. Keskinäinen kemia on poikkeuksellisen ontuva.
Viihdeteollisuuden syntytarina friikkisirkuksen kautta on rakennettu tunteellisesti taitaen. Sentimentaalisuudellakin rajansa. Taiteen ja viihteen eroavaisuudet, nämä kriitikoiden ja koko kansan erimielisyydet tehdään harvinaisen selviksi. Ymmärretty. (VA)