Rauhallisesti avautuva tarina sisaruksista, jotka saavat äitinsä testamentista kuulla, että heidän isänsä on yllättäen yhä elossa ja että heillä on myös veli.
Rauhallisesti avautuva tarina sisaruksista, jotka saavat äitinsä testamentista kuulla, että heidän isänsä on yllättäen yhä elossa ja että heillä on myös veli. Näyttävästi kuvattu ja oikeista miljöistä suuresti hyötyvä kertomus käsittelee elämää kuoleman maustamana — elämää menetyksen ja väkivallantekojen virittämässä maailmassa. Yhden perheen vaiheita kertaavan salapoliisitehtävän näyttämönä toimii nimeltämainitsematon Lähi-Idän maa, minkä johdosta tarina voi keskittyä yhteisöjen sijaan hyvin yksityiseen henkilödraamaan. Saarna pyrkii kouraisemaan vatsanpohjia myöten, mutta jättämään toivekkaan ajatuksen yhteenkuuluvuudesta äärimmäisten rikkomusten jälkeenkin.
Elokuva perustuu Wajdi Mouawadin näytelmään, mistä ei kylläkään näy merkkiäkään ilmavassa miljöössä tai vähädialogisessa kerronnassa. Kanadalaistuotantona syntynyt ranskankielinen elokuva onkin kaikin puolin täysiverinen elokuva, joka nousi jopa Oscar-ehdokkaaksi. Kiehtovista aineksistaan ja eittämättömän tuoreesta otteestaan huolimatta elokuva jää etäiseksi ja auttamattoman hidastempoiseksi jännäriksi. Elokuvan fiktiivinen konteksti, kylmästi luonnehditut hahmot ja vapaastihengittävä tarinankuljetus yhtä aikaa kahdessa eri ajassa uhkaavatkin vetää draaman umpisolmuun, mutta ilme säilyy uskottavana ja loppuratkaisukin on verrattain tehokas, jos ei aivan hampaikas.
Erinomainen kuva ja ääni. Musiikki on pannassa, mutta vähät tehosteet toimivat dokumentaarimäisesti. Ekstroissa kuvaustunnelmia hyvin välittävä juontamaton 44-minuutinen making of, joka sekin tuntuu kuitenkin tuhlaavan minuuttejaan. Kooste on tekstitetty englanniksi. (IJ)