Enpä muista, että olisin tuntenut esineisiin kohdistuvaa katumusta kuin kerran.
Enpä muista, että olisin tuntenut esineisiin kohdistuvaa katumusta kuin kerran. Tarkoitan sitä, että jätin ostamatta jotain, joka myöhemmin osoittautuu hyvin arvokkaaksi. Tämä ainokainen tapaus sijoittuu Lontoon Hamley’sin myymälään vuonna 1989. Lelukaupan vitriinissä komeili Komisario Morse Jaguar Mark II:nsä rinnalla, joka ei ollut mikään Corgin perusmalli, vaan jotain aivan muuta. Jätin ostamatta, koska en kehdannut. Ex-tyttöystävä, tuleva vaimoni, olisi saanut vihiä, mitä tuleman pitää. Eikä kumpikaan pojistani ollut vielä syntynyt, jotta olisin voinut viedä tuliaisiksi (itselle).
Hyvä populaarikulttuuri elää omaa elämäänsä eksyen syrjäpoluille päätyen lopulta perhehistoriaan. Kun katsoja kasvaa yhdessä osuvien henkilöhahmojen kanssa, jossain vaiheessa saavutetaan nostalginen taso. Yleensä uudelleenlämmittelyt eivät onnistu, koska vaadittava tunnelma on vaikea saavuttaa. Eläkeikäisistä Tarzaneista ja Mustanaamioista voi joku Mad-lehti tehdä parodiaa, mutta sankareilla on vain imperfektinen taso. Nuori Morse on luultavasti yksi parhaista ja yksi harvoista onnistuneista nuorennusleikkauksista.
Komisario Morsen tausta nuorena konstaapelina, joka osoitti holmesmaiset päättelykykynsä jo ensivuosinaan, on sen verran mielenkiintoinen, että sitä pohti jo 12 Morse-kauden aikana. Miksi hän halusi pelastaa uhrit, löytää syylliset? Miksi Oxford, Jaguar Mark II, klassinen musiikki, alkoholismin partaalla pyörivä viskin ja alen naukkailu? Ensimmäisen Endeavour-kauden aikana moni kysymys saa vastauksen. Kyse on suomeksi kilvoituksesta.
Onnistumisen takaa John Thawn veroinen näyttelijä, ilmeikäs Shaun Evans. Kuten Morse otti Lewisin hoteisiinsa, myös Morsen tutor, komisario Thursday (Roger Allam) loi inhimillisen siteen nuoreen lupaukseen siinä missä yhteisö harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta vieroksui poikkeusyksilöä. Tämä on tv-draamaksi kaunis kuvaus. Kuinka moni lupaava nuori mies on päässyt elämän syrjään kiinni, kun kuvioihin on ilmestynyt edes yksi tärkeä ihminen.
Jos jotain moitteita etsii, niin juuri ylikomisario Brightin (Anton Lesser) Morseen kohdistuva työpaikkakiusaaminen, tomppelimainen tyrannius ja älykkyyden vieroksunta viedään ehkäpä realismin toiselle puolelle. Mutta onhan näitä tarinoita kaikki kuulleet, vaikka harva on itse kokenut. Harva on nimittäin nero. Mutta pienimmistäkin eroavaisuudesta sakotetaan, vaikka se hyödyttäisi työyhteisöä. Sen on jokainen työelämässä kokenut: miksi ihmeessä juuri tomppelit haluavat eniten päästä päättäjän pallille?
Tv-tuotannoksi laadukas kuva ja ääni. Ääniraita tuo oikeuksiinsa Morsen suosiman klassisen musiikin. Oopperasta ja kirkkolaulusta kiinnostuneelle voi tämän avulla jopa herätä innostus tapailla jotain muuta kuin listakamaa. Tapahtumavuosi on 1966, joten r&b-vaikutteista rockiakin kuullaan, mutta aika vähän. Aikalaistunnelmaa luodaan enemmän asenteiden, muodin ja autojen avulla. Kahdella levylle neljä jaksoa: Girl, Fugue, Rocket ja Home. Ei ekstroja. (PS)