Alfred Hitchcockin Psyko on jäänyt merkkipaaluksi elokuvan historiassa — useista hyvin perustelluista syistä.
Alfred Hitchcockin Psyko on jäänyt merkkipaaluksi elokuvan historiassa — useista hyvin perustelluista syistä. Mieleenpainuvuuden tärkeimpänä varmistimena on toiminut Hitchcockin teknisen kirkasnäköisyyden huipentuma, yli 50 vuotta katsojia hämmentänyt "suihkukohtaus". Alexandre O. Philippen dokumentti 78/52 perehtyy tarkasti tuohon pariminuuttiseen kohtaukseen, kyseisten 78 kuvan ja 52 leikkauksen vaikutukseen taiteenlajin perimässä. Kolmen vuoden periodissa kokoon parsittu kollaasi laajentuu ajoittain käsittelemään kohde-elokuvaansa myös suihkun kynnyksen ulkopuolelta, menettäen välittömästi teräänsä.
78/52 tuo kameran eteen reippaan, joskin varsin lajityyppikeskeisen kattauksen elokuva-alan ammattilaisia valottamaan suihkukohtauksen eri syvyyksiä. Veitsen liikehdintää, veren virtaamista ja Bernard Herrmannin psykoottista scorea analysoidaan sekä teknisiltä että tunnekeskeisiltä tasoilta. Tekniikan ja tunteen tultua käsitellyiksi, kohtaus pyritään asettamaan poliittis-kulttuurihistorialliseen kontekstiin. Turhaan.
Alkuperäisestä Psykon tekijäryhmästä kantautuva ääni jää vaimeaksi. Ohjaaja Alfred Hitchcockin kommentteja raavitaan kasaan arkistomateriaaleista. Aikalaisten puolesta kuvaussessioihin sisältyviä tuoreita todistajanlausuntoja antaa ainoastaan suihkureissun uhrin, Janet Leigh'n 'body double', Playboy-pupu Marli Renfro. Veitsi on heilunut tälläkin sektorilla.
Todellisen elokuvafanaatikon silmissä mikrohistoria kiehtoo, vaatimuslistaan sisältyvät nörttisilmälasit erityispaksuilla linsseillä. Isojen vahvuuksien lävitse tiirailtuna, 78/52 on kiinnostava sukellus kauhuelokuvaan — niin kuin sen tunnemme.
Kevään 2017 Night Visions sai kunnian elokuvan Skandinavian ensiesityksestä. (VA)