Tunnelmaltaan upein Argenton kauhuteos alkaa selvännäkijäluennolla Torinossa ja laajenee äkkiä sarjamurhiksi, jotka suorittaa parhaan gialloperinteen mukaisesti sadetakkinen ja nahkakäsineinen hahmo.
Tunnelmaltaan upein Argenton kauhuteos alkaa selvännäkijäluennolla Torinossa ja laajenee äkkiä sarjamurhiksi, jotka suorittaa parhaan gialloperinteen mukaisesti sadetakkinen ja nahkakäsineinen hahmo. Pianisti (David Hemmings) saa jutusta pakkomielteen ja alkaa tutkia tapausta. Jotain on tapahtunut joskus kauan sitten, mutta mitä?
Juoni kulkee jouhevasti, Goblinin musiikki hyytää ja tunnelman luonti käy tyylikkäästi. Tuskinpa missään elokuvassa on ihmisen näkömuistia käytetty hyödyksi näin hienosti kuin tässä.
Uusintakatselulta pari seikkaa: juonen alkuosan meedio on kuin suoraan Hergén sarjakuvasta Tintti ja seitsemän kristallipalloa (1948), joka tuntuu olevan italialaisten ohjaajien lempialbumi. Elokuva muistuttaa entistä enemmän Antonionin Blowupia. Kunnianosoituksesta lienee kyse, koska David Hemmings pääositti molempia.
Ykköslevy vastaa Anchor Bayn R0-levyä eli on pitkä ohjaajan leikkaus. Tosin Future Filmin versio yltää samoihin sekuntilukuihin kuin edellä mainittu R0-levy, joten periaatteessa nyt pitäisi olla tarjolla muutama ylimääräinen minuutti NTSC ja PAL-erojen takia (tosin takakansi kertoo pituudeksi vain 123 min.). En kyllä pysty erottamaan, mitä olisi lisää. Toisella levyllä on puolestaan Argenton leikaama lyhyempi vientiversio. Ilmaisu on nyt tiukempi, eikä ole ihme, jos moni fani pitää tätä versiota parhaana.
Aikaisempiin levy-yritelmiin verrattuna kuvahan on upea. Värit voivat olla välillä pliisuja, mutta ainakin punainen näyttää paremmalta kuin missään aikaisemmassa versiossa. Väripinnat hajoavat kuvan reunoilla aika usein. Englanniksi dubattu versio. Uusi 5.1 -miksaus ei juurikaan käytä surround-kanavia tai matalinta bassoa. Musiikki toistuu kuitenkin hypnoottisemmin kuin koskaan. Ekstroissa 57 min. dokumentti, bigrafiat, triviaruutuja, kuvagalleria ja kommenttiraita pitkälle versiolle. (PS).