Taidokkaasti luotu periodidraama seuraa Charles Darwnin painia itsensä ja jumalansa kanssa aikana jolloin Lajien synty oli vasta hajanainen nippu muistiinpanoja pöytälaatikossa.
Taidokkaasti luotu periodidraama seuraa Charles Darwnin painia itsensä ja jumalansa kanssa aikana jolloin Lajien synty oli vasta hajanainen nippu muistiinpanoja pöytälaatikossa. Evoluutioteorian yksityiskohdat jäävät elokuvassa mausteiden tasolle nousten ehkä huomattavimmin esille tarinaan nivotuissa lyhyissä tarinatuokioissa ja eläinmaailman välähdyksissä, mutta draama on vaikuttavaa seurattavaa.
Paul Bettany tekee uskottavan suorituksen nimiroolissa miehenä, joka pelkäsi teorioidensa murentavan vallitsevaa maailmanjärjestystä ja varastavan ihmisiltä — ja erityisesti hänen omalta vaimoltaan — näiden uskon jumalaan. Näiden epäilysten painamana hän lykkäsi kirjansa viimeistelyä kunnes toinen tiedemies melkein jo ehti edelle. Bettanyn kanssa tosielämässäkin naimisissa oleva Jennifer Connelly luo yhtä vahvan hahmon rouva Darwinina, hartaana kristittynä, joka usean avioliittovuoden jälkeen saa huomata olevansa liitossa kuolleelle tyttärelleen juttelevan ateistin kanssa. Hahmojen kokokema henkinen myllerrys on kovaa, mutta tulkinnat välttävät melodraaman.
Maailmaa muuttavan teorian synnyttäminen on elokuvassa merkittävä tekijä, mutta tarinan punainen lanka on silti evoluution sijaan vastoinkäymisten selättäminen. Tässä haasteista suurin on elämän ilon löytäminen ja avioliiton pelastaminen lapsen menettämisen jälkeen. Historiallista dokumenttia odottava päätynee tämän jälkeen wikipediaan, mutta hahmojensa elämään keskittyvänä tosipohjaisena historiallisena draamana tämä on mallikas esitys.
Komea, viitseliäästi lavastettu periodikuva toistuu vakaasti ja kiitettävän erottelevasti. Äänipuolella dynamiikka on häiritsevän liioiteltu, mutta dialogi välittyy läsnäolevasti ja musiikkiraita on kaunista kuunneltavaa. Ekstraton. (IJ)