Nimetön venäläinen merenrantakaupunki.
Nimetön venäläinen merenrantakaupunki. Harmaasävytteiset maisemat näyttäytynevät toisissa silmissä ankeina, toisissa kenties toivoa herättävinä. Viidettäkymmentä käyvä Natasha asuu vanhan äitinsä kanssa karussa kerrostalokaksiossa. Illallisella nautitaan kaalia ja jauhelihaa.
Hiljainen Natasha on työpaikkansa silmätikku — juorujen, jekkujen ja naureskelun yksinoikeutettu kohde. Työ paikallisessa eläintarhassa ei palkitse muutenkaan. Natashan vastuualue on jatkuvien leikkausten kohteena, eläinten ruokintakuluissa säästetään riskejä kaihtamatta. Yritysjohto syyllistää, henkilökohtaisuuksiltakaan ei vältytä.
Siinä missä toisille puetaan tässä elämässä pellehattu tai toiset asetetaan häpeäpaaluun, joutuu runneltu Natasha suurennuslasin alle äkillisen ruumiillisen muutoksen vuoksi. Dystooppinen terveyskeskus toimii alustana uudelle elämälle. Vastuutaan pakoilevat vanhat puoskarit siirtelevät Natashaa röntgenosastolle. Byrokraattisen pompottelun vastapaino, nuori röntgenlääkäri Petya kiinnostuu potilaastaan.
Hoitovaihtoehtojen puuttuessa, Natasha kärsii vieraassa ruumiissa. Yhteisö ei pidä salaisuuksista, kulmakunnan juoruämmät ryhtyvät välittömään toimeen. Villit historiat kasvavat sfääreihin. Uskonnolliset vertauskuvat, riivaajat ja perkeleet, marssivat kellareistaan. Saarnaaja nostaa kätensä kohti taivaita hallelujaa huutaen.
Muutosten aikoina, monikulttuurisuuden ja erilaisuuden suvaitsemisen päivinä, ulkopuolisuuden tunnetta on kuvattu runsain eri tavoin. Yhtälailla myös elokuvantekijät ovat lähestyneet rakkauden sisintä avarakatseisesti, henkistä ja fyysistä kiintymystä kun on myönnetty olevan jos jonkinlaista. Primitiivinen perusvietti, rakkauden ikuinen kaipuu ja subjektiivinen mielihyväntavoittelu saavat pakkomielteisiä piirteitä. Zoology on omituinen rakkaustarina, modernia aikaa kuvaava freakshow, joka näyttää myös rakkauden vilpilliset puolet.
Elokuva asettaa eläinkunnan samalle lähtöviivalle ihmisten kanssa. Häkissä olevaa apinaa ihaillaan, sitä ruokitaan. Häkin ulkopuolella oleva apina on turvallisuusriski, peruste kadun puolen vaihtamiselle. Zoology näyttää rajatapauksia, häkistä ulos tulevia ja häkkiin sisään meneviä. Se kysyy katsojaltaan tärkeän kysymyksen. Kuka lopulta on eläintarhan asukki ja kuka ei?
Ohjaaja-käsikirjoittaja Ivan I. Tverdovski yhdistelee tyylilajeja villisti. Synkän ulkoasun päälle rakennettu, maagiseen realismiin kallellaan oleva käsikirjoitus, on lopulta katsottavissa myös puhtaana mustana komediana. Elokuva antaa uudelle Äiti Venäjälle empatiaa tihkuvan Petyan kasvot, muun kaartin edustaessa vanhaa, pelkoon nojaavaa koulukuntaa. Villinä heittona, säätiörahoitteinen kantaaottava elokuva kannattaa nyky-Venäjällä esittää useamman tulkinnan mahdollistavan filtterin lävitse.
Moniselitteisyydessä, tai -selittämättömyydessä onkin Ivan I. Tverdovskin elokuvan ihanuus. Vaikka rakastaisi piilotettujen teemojen kaivamista elokuvan sisuksista, Zoologyn kiehtovuus on sen lukuisat tulkintamahdollisuudet. Nähdäkseni paras tulkinta on olla miettimättä koko asiaa. (VA)
Venäjänkielinen, englanninkielinen tekstitys.