Sarjamurhaajatarinoilla on jo täytetty maa, joten on jopa kunnianarvoisaa, että Anamorph pystyy herättämään katsojan mielenkiinnon.
Sarjamurhaajatarinoilla on jo täytetty maa, joten on jopa kunnianarvoisaa, että Anamorph pystyy herättämään katsojan mielenkiinnon.
Konsti on tuttu jo Michael Mannin elokuvasta Psykopaatin jäljillä, jossa William Blaken huumeiset näyt inspiroivat murhaajaa. Nyt taiteen tietämys on nostettu merkittävämmäksi tarinaa eteenpäin vieväksi voimaksi. Nimiä ja näytteitä satelee: Francis Bacon, Brueghel… Ikävä kyllä juuri tämä puoli jää elokuvan likipitäen ainoaksi kiinnostavaksi asiaksi. Edes se ei tunnu olevan merkityksellistä, kuka ja mikä murhaaja on. Taiteilijaliuonne joka tapauksessa.
Sana anamorfinen tarkoitti renessanssin ajalla tahallaan vääristettyä perspektiiviä, jolla kuvaa erilaisesta kulmasta katsottaessa saatiin aikaan toinen, usein vähemmän mairitteleva näkymä. Anamorfinen kameranlinssi on puolestaan elokuvaajille tuttu, kun laajakuva kamerassa litistetään ja lopulta levitetään oikeaan suhteeseensa teatterissa. Termiä on totuttu käyttämään myös videokuvasta, jonka vertikaalista kuva-alaa on keinotekoisesti venytetty.
Laadukas kuva, mutta ero DVD-versioon ei ole kovin suuri. Levy liikkuu 25 pfs-vauhdilla eli samoin kuin DVD. Ääniraita luo hyvin tilaa. Ei ekstroja. (PS)