Suurmiesten henkilökohtaisen elämän varjo on suuri ja synkeä, mitä ei voi pitää ihmeenä, kun herrat keskittyvät oman erinomaisuutensa palvomiseen.
Suurmiesten henkilökohtaisen elämän varjo on suuri ja synkeä, mitä ei voi pitää ihmeenä, kun herrat keskittyvät oman erinomaisuutensa palvomiseen. Jos tuloksena on tiedettä tai kulttuuria, siitä nauttii koko ihmiskunta, mutta lähipiiri on luultavasti kärsinyt.
Runoilijoiden Paul Verlainen ja Arthur Rimbaudin tapauksessa voi piillä poikkeus, sillä miehet keskittyivät myös tuhomaan toistensa elämiä, eikä vain tässä tapauksessa Verlainen perheen elinolosuhteita..
Rimbaud on kuin lapsi, vailla mitään rajoja ja vain maailmankaikkeus mielessään. Mentori, vanhempi runoilija Verlaine taas on heikko nyyhkijä, joka pystyi hirmutekoihin humalapäissään. Homoseksuaalinen suhde oli railakas siihen pisteeseen, että Rimbaud naulasi toisen kämmenen veitsellä kapakan pöytään. Toinenkaan ei jäänyt osattomaksi, ja Verlaine ampui rakastajansa käden läpi, jonka seurauksena hän istui Belgiassa kaksivuotisen kakun syytteenä sodomia.
Ei liene ihme, että tällaiset velikullat olivat paitsi runoutensa myös asenteensa ansiosta Doorsin Jim Morrisonin ja New Yorkin 1970-luvun punkälykköjen suosiossa. Leonardo Di Caprio ja David Thewlis tekevät erinomaista työtä raadollisissa rooleissaan. Molemmat kaiken lisäksi fyysisesti muistuttavat esikuviaan.
Ankea kokokuva ja kevyen paineen stereoraita. Ekstroissa biografiat. Väärä NTSC-aika takakannessa. (PS)