Maanjäristys avaa käytävän esihistoriallisia tappajakaloja kuhisevan maanalaisen järven ja spring breakiä viettävien teinien kansoittaman rantalomakohteen välille.
Maanjäristys avaa käytävän esihistoriallisia tappajakaloja kuhisevan maanalaisen järven ja spring breakiä viettävien teinien kansoittaman rantalomakohteen välille. Sherifin (Elisabeth Shue) alkaessa aavistella pahoja ovat kymmenet tuhannet nuoret jo kattaneet buffetpöydän rantavesiin.
Tapahtumissa ei ole yhtään mitään järkeä, eikä jännitystäkään pääse syntymään, mutta kokonaisuus on odottamattoman hauska ja hahmoiltaan verevä splätterhupailu. Yllättävää on myös elokuvan tarjoilema runsas alastomuus, joka yhdistettynä uuteen 3D-tekniikaan lienee yksi elokuvan todellisista myyntivalteista.
Peittelemättömän kepeästä luonteestaan huolimatta elokuvan näyttelijäkaarti on yllättävän nimekäs ja osaava. Richard Dreyfuss tekee lyhyen piipahduksen syödyksi tulevana kalastajana. Paluu tulevaisuuteen -elokuvista parhaiten muistettava Christopher Lloyd on jälleen hieman kajahtanut tiedemies. Ving Rhames on korsto lainpuolustaja ja Elisabeth Shue jälkikasvuaan kaitseva sherifi. Näyttelijäsuorituksia ei siis tarvitse karasastaa ja symppikset, joskin toki hyvin geneeriset hahmot kantaisivat vakavamielisemmänkin säikyttelyelokuvan.
3D-kuva on sangen edustavaa tasoa, vaikkei ilman ongelmia selvitäkään. Alussa verkkoaita saa koko kuvan kuplimaan häritsevästi, paikoin hahmojen takahiukset muuttuvat pystymäiseksi levyksi ja muutamassa otoksessa sukeltajat pomppaavat turhan selvästi irti taustastaan. Tästä huolimatta värit ovat upeasti hallinnassa ja 3D-vaikutelma toimii mainiosti päivänvalossa kuivalla maalla - ja veden allakin kun mukana on edes hieman partikkeleita. DTS-HD Master Audio -ääniraita on mukavasti mukana tapahtumissa olipa sitten kyse dialogista, bilemusiikista tai nälkäisen piraijapyörteen luomisesta. Itse musiikkiraita ei kuitenkaan aivan onnistu pahaenteisen tunnelman luomisessa.
2D:nä katseltuna kuva on asiallinen, mutta monin paikoin havaittavan pehmeä. Alun verkkoaita näyttää tässäkin ikävältä, mutta ei niin pahalta kuin 3D:nä. Parhaimmillaan kuva edustaa hyvää keskitason bluraytä, mutta huonoimmillaan kuvan vaikuttaessa epäskarpilta ja panoroinneissa jopa hieman huojuvalta ei voi välttyä ajatukselta että jotakin on uhrattu 3D-toteutuksen nimissä.
Kuriositeettina boksista löytyy vielä vanhalla sinipunalasi-tekniikalla toteutettu 3D-versio omalla levyllään. Tämä on kuitenkin aivan kamala katsomiskokemus, joka väsyttää silmät jo ensimmäisen 5 minuutin jälkeen. Kuvan väritoisto on täysin päin peflettiä, eikä erottelukykykään ole ainakaan parempi kuin kahdessa muussa versiossa. Myös saavutettu tilavaikutelma on hyvin vaatimaton oikeaan 3D:hen verrattuna. Katselua varten ei kuitenkaan tarvita uutta hienoa tekniikkaa vaan pahviset värilasit löytyvät pakkauksesta. Tekniikoiden vertailusta kiinnostuneelle tämä on toki hieno kädenojennus. Tämä versio myös todennäköisesti toimii hieman paremmin kirkkaalla televisiolla kuin kotiteatteriin säädetyllä videotykillä.
Ekstroissa ohjaajan kommenttiraita, poistettuja kohtauksia ja making of -kooste. Tässä arvosteltu levy on aluekoodin B brittiversio, joten tekstitys löytyy vain englanniksi. (IJ/EV)