Vielä kun olisi Unionin tai Gulfin sininen suikka!
Vielä kun olisi Unionin tai Gulfin sininen suikka! Kaikkien aikojen parhaan suomalaisohjaajan elokuva jäi monien mieleen ennen kaikkea Rauli Badding Somerjoen tarttuvan nimibiisin johdosta.
Nykykatsannossa Jarvan yhteiskunnallisuus näkyi tietynlaisena opettajamaisuutena, joka on toisaalta mainio ote ajankuvasta.
Auto oli tähän aikaan sosiaalisesti niin karkea symboli (omistitko auton tai et, saati hienon), jota on nykyään vaikea tajuta. Loppukohtauksessa kuolevan sian katse on kuin ihmisen silmäys, kun uhrina on vielä makkaratehtailijan tytär: todellista teekkaritaidetta. Eli kyse ei ole autosta, vaan ihmisten ja luokkien välisestä alisteisesta suhteesta.
Ralliautoilijat olivat aikoinaan jotain enemmän kuten 1970-luvun tenniksen pelaajat tai nykypäivän golfarit. Mutta Westendissä asutaan, joten se ei muutu.
Ja on siellä Jorma Pulkkinen kartanlukijana. Lilga Kovanko oli aikansa eroottisimpia suomalaisnäyttelijöitä. Markku Alén toimi (onneksi) Pertti Melasniemen sijaisena rallikohtauksissa. Aikansa suomalaiskuskeille elokuvanteko ei ole uutta, sillä kaarti mainittiin jo ranskalaisessa Sinä ja minä –tuotannossa liki viisi vuotta aiemmin.
Kuva vaihtelee dokumentinomaisten mustavalkoisten ajokuvien ja ”moskovanvärisen” neliväri-ilmaisun välillä. Ekstroissa 17+30 min. dokumentit, faktaruutuja ja filmografia. Tiettävästi elokuvan dokumentti-insertit on valtaosaltaan poistettu, mikä on pienoinen skandaali. (PS)