Filmiyhtiö Universalin 1940-luvun hirviöelokuvat eivät oikein pärjänneet 1930-luvun unohtumattomille klassikoille.
Filmiyhtiö Universalin 1940-luvun hirviöelokuvat eivät oikein pärjänneet 1930-luvun unohtumattomille klassikoille. Dracula, Frankenstein ja Muumio ovat edelleen ohittamattomia, puhumattakaan Edgar Ulmerin 1934 ohjaamasta ja harvemmin nähdystä nerokkaasta kauhuhalpiksesta Musta kissa.
George Waggner painui ohjaajana myöhemmin unhoon, mutta 1942 valmistuneen Ihmissuden (The Wolf Man) yksinkertainen perustarina kestää edelleen katsomisen. Mykän kauden ”tuhatkasvoisen” Lon Chaneyn poika, Lon Chaney junior, on vaikuttavan traaginen miehenä, joka ei voi susimieskiroukselleen mitään. Alkuperäisessä Wolf Manissa isää näytteli loistava Claude Rains ja mustalaistietäjä Malevaa venäläisemigrantti, vahvojen roolien Maria Uspenskaja.
Uusi versio The Wolfman nojaa keskeisiltä osin vanhaan Curt Siodmakin käsikirjoitukseen. Sovittajat Andrew Walker ja David Self ovat sijoittaneet tapahtumat 1800-luvun lopun Englantiin ja keksineet pyöräyttää juonelle keskeiset kohtalot päinvastaisiksi. Siodmakin originaaliteksti ohitti maininnalla veljen kuoleman ja varauksellisen isä-poikasuhteen. Nyt ne on korotettu näppäräksi perustaksi riivatun kyläpahan sukukiroukselle.
Benicio del Toron beatle-kuontalossa ja huonosti istuvassa hatussa esittämä Lawrence palaa veljensä kuoltua pitkän karkotuksen jälkeen isänsä Sir Johnin (Sir Anthony Hopkins) asumaan kartanoon. Pojan mieleen palaavat muistot äidin kuolemasta ja isän kylmyydestä. Ainoa, joka Lawrenceen suhtautuu ystävällisesti, on veljen leski Gwen (Emily Blunt).
67-minuuttinen alkuperäinen The Wolf Man käytti aikaa taloudellisesti ja kertoi psykologista jännitystä ja hirviökauhua sisältävän tarinan jäntevästi. Joe Johnstonin versio lavastaa aluksi tarinan ympärille uusgotiikan jylhät muurit ja tummien nummien varjoisat puitteet. Sitten käynnistetään toiminta. Uuden Sherlock Holmes -filmin tavoin tässäkin 1800-luvun lopun Britannia on lainanäyttämö nykyaikaisen vauhdikkaalle efektiseikkailulle.
Alkuperäisfilmiä kunnioittaen Uspenskajan tilalla viisasta mustalaiseukkoa näyttelee yhtä kunnianarvoisa Geraldine Chaplin, 65. Del Toro on susimainen ja arvoituksellinen. Hopkins muistuttaa näyttelijän merkityksestä tässäkin tehomyllyssä. Scotland Yardin etsivää esittävän Hugo Weavingin oluttuopin tilaus tavernassa päihittää jopa muodonmuutosbravuurit.
Ihmissusipaini suurena loppukohtauksena pursuu yli äyräiden pelkäksi tehosteiden tulimereksi. Hienovaraisuuteen ei ole pyrittykään, vaan jyrkkiin vastakkainasetteluihin. Danny Elfmannin pauhaava musiikki ja jokaista shokkiefektiä säestävä hirveä jysäys tuntuvat kuitenkin oikeilta valinnoilta tähän säikyttelysirkukseen. (HB)
Wolfmanin uusintaversio toimii hieman paremmin katsottuna pitkältä ohjaajan versiolta. Goottilainen tunnelma saavutetaan tyylillä, mutta silti vanha klassikko pitää rinnalla hyvin pintansa. Psykologinen tarkkasilmäisyys voittaa nykypäivän vaivattoman tekniikan. Alkuperäisen Ihmissusi-elokuvan lisäksi myös John Landisin humoristinen Ihmissusi Lontoossa (1981) ja Joe Danten tyylikäs Howling -ulvonta (1980) vievät kömpelyydestäänkin huolimatta voiton uusimmista rymistelystä. Nuorempi polvi voi toki olla eri mieltä. (PS)
Laadukas kuva ja ääni. Kaksi vaihtoehtoloppua, mikä osaltaan kertoo tuotantoa piinanneista näkemyksellisistä ongelmista. Muissa ekstroissa 11 min. poistetut kohtaukset ja 48 min. dokumentit. Lisäksi omia lempikohtauksia voi tallentaa suosikkiosioon. (PS)