Ensimmäisen maailmansodan veteraani, korpraali Tom Doss on kasvattanut kaksi poikaansa nyrkein ja raipoin.
Ensimmäisen maailmansodan veteraani, korpraali Tom Doss (Hugo Weaving) on kasvattanut kaksi poikaansa nyrkein ja raipoin. Taisteluiden kaiku vinkuu korvissa, komppanian kaverit makaavat sankarihaudoissa. Sodan traumat jäljentyvät seuraavaan sukupolveen väkivallan muodossa. Herranpelko käsitetään kahdella tavalla.
Seuraava maailmansota on käsillä, värväytyminen kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin. Veljekset kirjautuvat U.S. Armyn palveluksiin, Desmond (Andrew Garfield) tosin pienin reunaehdoin. Seitsemännen päivän adventistiperheen vesa ei aseeseen tartu, eikä tee muitakaan sodan töitä lauantaipäivisin. On sanomattakin selvää, että asenne johtaa konflikteihin.
Hacksaw Ridge esittää monta tarinaa, hyökkää suuriin aiheisiin kertomatta lopulta juuri mitään. Katsoja joutuu itse valitsemaan näkökulmansa, ja tässä tapauksessa se on ehdottoman väärä valinta. Vaikka pohjalla levittyy upea pasifistinen maailmankatsomus, jämäkkä luottamus omaan vakaumukseen, on esillepano kaikkea muuta. Mel Gibsonin ohjaama elokuva on vastenmielistä uskonto- ja sotapropagandaa koristeltuna jumalattomalla väkivaltamässäilyllä. Aseistakieltäytymiselokuvan olisi kyettävä keksimään omat esittämiskeinonsa.
Elokuvan ajoittaminen juuri Yhdysvaltojen presidentinvaalien alle on viihdeteolliselta taholta oksettava isku alueelle, johon sillä ei ole oikeutta iskeä — etenkään yksinkertaisten amerikkalaisten edessä. Se vetoaa alhaisin keinoin sotaveteraanien jälkipolvien tunteisiin, avaten kyynelkanavat vilpillä. Sukupolvimuistojen esiinkaivamisessakin on rajansa.
Ensipuolisko esittelee väkivallan periytymistä isältä pojalle — tai toisinpäin. Pasifistinen maailmankatosmus perustellaan veljesten välisen pystypainin kuvastolla. Syrjälle upotetun, ällöttävän makeilevan rakkaustarinan olisi voinut kumittaa käsikirjoitusvaiheessa kokonaan. Huomattavan tylsästi jurruuttavan armeijaleiriosuuden pakollinen simputtamisjakso on elokuvan historian toistoa. Kädenvääntö aseettoman palveluksen toteutumisesta ei sido elokuvaa yhdeksi kokonaisuudeksi halutulla tavalla.
Loppuosan päähänlyöntikilpailu sijoittuu Okinawan kukkulalle. Ohjaaja Mel Gibson pääsee rakkaalle alueelleen, uskonnon, moraalin ja väkivallan sulattamoon. Gibson hekumoi Desmond Dossin valinnoilla. Verenvuodatuksen graafisuus on ylilyövää, realismin äärilaitaa.
Tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo uskomattomalta kuulostavan tarinan. Käsikirjoittajan ja dramaturgin tehtävänä olisi tehdä kokonaisuudesta myös katsojan silmissä totta. Hacksaw Ridgen ihmeteot esittäytyvät niin mahtipontisina, ettei elokuva moisesta sankaruudella ratsastamisesta enää hyödy. (VA)