Samurai-kulttuuria ja noituutta omintakeisesti yhteen punova toimintaelokuva kertoo mielikuvitusta hivelevän tarinan feodaalisen Japanin valtapelistä.
Samurai-kulttuuria ja noituutta omintakeisesti yhteen punova toimintaelokuva kertoo mielikuvitusta hivelevän tarinan feodaalisen Japanin valtapelistä. Yliluonnolliset voimat ja Game of Thrones -magnitudin shakki lyövät viihdyttävästi kättä kun väärinkäytökset kasvavat nopeasti sellaisiin mittoihin, että kosto on ainoa mahdollisuus. Tapahtumien imuun joutuu myös hylkiönä pidetty puoliverinen (Keanu Reeves), josta päälaelleen kaadetulla pelilaudalla tulee entistä tärkeämpi peluri.
Perinteikkäistä satujen aineksista taottu tarina avautuu sulavasti ja punaisen langan ympärille kudottu kulttuurisepite ja miljöö ovat jännittäviä. Miekka ja mystiikka -sarjan seikkailuna tämä toimii oikein nautinnollisesti vaikka kokonaisuus lipuukin lopulta muutaman peninkulman ohi vakavastiotettavasta elokuvasta. Yllättäen myös Keanu Reevesin funktionaalisen kolkko suoritus rekrytoituna samuraina kalpenee suhteessa Tom Cruisen vastaavaan rooliin elokuvassa Viimeinen samurai. Pienistä puutteistaan huolimatta elokuva tarjoaa kuitenkin hyvää A-luokan toimintasatua lauantai-illan ratoksi.
Elokuva perustuu kuuluisaan japanilaiseen taruun 47 samuraista, jotka Shogunin kiellosta huolimatta päättivät kostaa isäntänsä kuoleman — tietäen, että onnistunutkin yritys päättyy heidän omaan kuolemaansa. Uskollisuuden ylistystarinana rakastettu kertomus saa tässä Hollywoodin patentoidun fantasiaspektaakkeli-käsittelyn, joka muuttaa tunnettua tarinaa muutoinkin kuin tuomalla mukaan yliluonnollisia elementtejä. Hurja tarina ei pääse tässä oikeuksiinsa, eikä dramaattiset kohtauksetkaan iske realismillaan, mutta satuseikkailuna anti on viihdyttävää. Lippuluukulla tämä jäi ymmärrettävästi pettymykseksi.
Erinomainen kuva ja ääni. Samurai-kulttuurin ja taruhahmojen yhteensovitus toimii asiallisen pontevana audiovisuaalisena karkkina. Jälki on kaikinpuolin jäsentynyttä, luontevaa ja vivahteikasta. Myös japanilaisin vaikuttein koottu musiikkiraita toimii tyylikkäästi, mutta ei aivan onnistu vakuuttamaan japanilaisuudellaan tai nousemaan samaan eeppisten luritusten sarjaan kuin Hans Zimmerin score elokuvassa Viimeinen Samurai.
Ekstroissa poistettuja kohtauksia (8 min.) ja sarja tavanomaisia koosteita elokuvan synnystä (yht. 24 min.). (IJ)