Princen ei-omaelämäkerrallinen raina 26-vuotiaasta mustasta pojasta, joka yrittää päästä pinnalle rock-muusikkona.
Princen (väitetysti) ei-omaelämäkerrallinen raina 26-vuotiaasta mustasta pojasta, joka yrittää päästä pinnalle rock-muusikkona. Tarina toimii vain helppona kehyskertomuksena lukuisille vauhdikkaille musiikkiesityksille, joiden ansiosta elokuva sai peräti Grammyn ja Oscarinkin (Best Original Song Score).
Nyt parin vuosikymmenen jälkeenkään tämä ei tunnu elokuvalta, mutta audiovisuaalisen päiväunen soljuvaa keikarointia voi nyt arvostaa. Juoni kulkee kuin C-kasetin nauha vakaasti A-puolelta B-puolelle, mutta tärkeintä ovat ne tunnelmat mitä matkan varrella magneettinauhan hippusiin tarttuu. Tämä on ansiokas näyte siitä kuinka unelmasta voidaan tehdä päiväunen omainen pastissi ilman vahvaa sanomaa. Kokonaisuus vetoaa ansiokkaana spektaakkelina, jonka hahmoihin uskoo yhtä paljon kuin jääbaletin tanssioihin, mutta jokainen pyöre silti elähdyttä hieman. Jopa pääosan Princen merirosvomainen karisma vetoaa tässä.
Takavuosien DVD:n suttuisesta ulosannista on nyt päästy eroon komean 4K-kuosin myötä. Ehkä siksi tapahtumien, sommitelmien ja sovitusten taituruutta voi nyt arvostaa aivan uudella tavalla. Tai ehkä 2024 on kypsä aika vuodelle 1984 tehdä comeback. Niin tai näin on tämä ylättävän hauska trippi.
Leiskuva kuva pitää mustan mustemaisena, raekohinan kurissa ja pakkaa kokonaisen psykedelisen sateenkaaren väritoistoon. Näyttävästi sommiteltu kuva on vakaa ja kaikessa teatraalisuudessaan luonteva. Nyt 4K:na nähtävä kuva tuo tapahtumat iholle näpäsäkän läsnäolevasti, kuin muutaman drinkin jälkeen ja etabloituneen tupakansavun läpi. Tuskin elokuva on koskaan näyttänyt paremmalta, eikä se sitä ainakaan aiemmalla DVD:llä tehnyt.
Hallittu ääniraita miksaa dialogin musiikkiraidan yli, mutta tästä huolimatta on selvää kumpi näistä on kingi. Alati sykkivä ääniraita soljuu tunnealasta toiseen ilman estoja. Dialogi toistuu puhtaasti, mutta ennemminkin twinpeaksmäisen eteerisesti kuin luonnollisen läsnäolevasti. Elektronisen musiikin isomman orkesteripumpun soundia yhdistelevä ääniraita on elämys vaikkei tämä aivan elokuva olekaan. Kokonaisuus on hiottu ja omanlaisensa.
Ekstroissa erinomainen kommenttiraita (ohjaaja Albert Magnoli, tuottaja Robert Cavallo ja kuvaaja Donald E. Thorin), musiikkivideoita (8 kpl) ja kooste First Avenue -klubista (12 min.). (IJ)