Elokuvantekijän tehtävä on valikoida alkuperäisestä tekstistä teemat, joita aikoo esitelmässänsä pintaan nostaa.
Elokuvantekijän tehtävä on valikoida alkuperäisestä tekstistä teemat, joita aikoo esitelmässänsä pintaan nostaa. Pahimmillaan, kun teemojen hierarkia ei ole työryhmän ytimelle selkeä, lopputulos näyttää Rikinkeltaiselta taivaalta.
Jokainen kohtaus on esitettävä. Ja sitä rynnimisen määrää. Sekavuutta ei niinkään luo aikakerrosten päällekkäisyys vaan — paradoksaalista kyllä — orjallinen kronologia. Ohjaaja-käsikirjoittaja Claes Olsson haluaa näyttää kaiken. Jotain kaikesta. Lopputulos on kotimaisesta elämäkertaelokuvastosta kiusallisen tuttu.
Valintakyvyn totaalinen puute on johtanut lyhyiden kohtausten hengästyttävään kavalkaadiin, jossa painopistettä on mahdotonta silmin havaita, aistia. Traagiset kohtaukset seuraavat toisiaan kuin osana tiivistä uutiskatsausta. Kulkuvälineiden ja lokaatioiden vaihtuessa katsoja kadottaa tunteen.
Epäonnistuneen rakkauden historiaa sekä suvun rasitteita peilaillaan, jos katsoja hengästymiseltään pääteemoista mitään irti sai. Kjell Westö ansaitsisi tekstilleen herkemmän tulkinnan.
Elokuva nähdään ensi-illassa 5.11.2021. (VA)