Näyttelijänä mainetta niittäneen Ryan Goslingin esikoisohjaus on ajaton maailmanlopun kuvaus, joka ei ole mittakaavaltaan niin uskomaton etteikö tarua voisi pienessä mittakaavassa uskoa tapahtuvankin.
Näyttelijänä mainetta niittäneen Ryan Goslingin esikoisohjaus on ajaton maailmanlopun kuvaus, joka ei ole mittakaavaltaan niin uskomaton etteikö tarua voisi pienessä mittakaavassa uskoa tapahtuvankin. Ränsistyneen Buffalon ja tulvien runteleman New Orleansin mieleen tuova miljöö sotkee mukaan makaaberin fetissin säväyttämän sivujuonteen ja nostaa hattua menneiden vuosikymmenten dystopisille tuho&pako-kuvauksille. Nyt tuhon käynnistäjänä on virkistävästi ollut talouskriisi eikä mikään virus tai luonnonmullistus — elokuvan suuri luonnonmullistus on itse asiassa sekin ihmisen aikaansaama tulva.
Mielenkiintoinen asetelma ja ajassa taaksepäin kaikuja ottava kerronta herättävät kiinnostuksen, mutta uniseksi kääntyvä tarina ei aivan onnistu palkitsemaan. Kyseessä kuitenkin on erikoinen trippi, teinisarjan Mad Max, joka sotkee yhteen hyvissä määrin nostalgiaa ja kokeilunhalua. Kokonaisuus ei vain aivan onnistu.
Ilmeikkäästi luotu miljöö kylpee neon-valoissa ja nuoruuden periodipatinan sävyttämissä luontokuvissa. Kuvauspaikkana on toiminut Detroit, joka autoteollisuuden romahduksen jälkeen onkin tarinalle otollinen kohde. Jälki ei ole ehdottoman tarkkaa, mutta tunnelma välittyy hyvin. Vähäeleinen ääniraita ei täysin onnistu karistamaan unista fiilistä. Ekstraton. (IJ)