Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
DVD

Man Hunt (R1)

Elokuva:
Kuva & Ääni:
Ekstrat:

Tekniset tiedot

Formaatti: DVD
 
Vuosi: 1941Kesto: 102 minuuttia
Julkaisija: 20th Century FoxKuva:
1.33
Ääniraita: Dolby Digital Mono
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (20th Century Fox) ellei toisin mainita.

Elokuva

F­ritz Lang oli ai­ka vel­ho elo­ku­van­te­kijäk­si.

F­ritz Lang (1890-1976) oli ai­ka vel­ho elo­ku­van­te­kijäk­si. Uu­ni­tuo­ree­na R1-a­lueen ame­rik­ka­lai­se­na dvd-le­vynä vuo­si­kym­men­ten un­hos­ta il­mes­ty­nyt Man Hunt (Ih­mis­metsäs­tys) on taas lisä­to­dis­te Lan­gin vah­vuu­des­ta. Klas­sik­koth­ril­le­rei­den te­kijänä ja elo­ku­vail­mai­sun ke­hittäjänä vain Alf­red Hitch­cock (1899-1980) on Lan­gin ver­tai­nen. Ja kieltämättä jot­kut brit­ti­mes­ta­rin tuo­tok­set tu­le­vat Man Hun­tia kat­soes­sa mie­leen: iden­ti­tee­tiltään epämääräi­nen san­ka­ri kil­pa­juok­sus­sa kon­nien kans­sa ympä­ristössä, jos­sa ei ole odo­tet­ta­vis­sa apua muis­tut­taa tee­mois­ta Hitch­coc­kin aiem­mis­sa fil­meissä Mies jo­ka tie­si lii­kaa (1934), 39 as­kel­ta (1935), Nuo­ri ja via­ton (1937), Nai­nen ka­toaa (1938) ja Ul­ko­maan­kir­jeen­vaih­ta­ja (1940).
Man Hun­tin su­ku­lais­teok­sia Lan­gin omas­sa tuo­tan­nos­sa ovat sa­maa tois­ta maail­man­so­taa, va­koi­lua ja nat­sis­min vas­ta­rin­taa kä­sit­te­levät Pyö­ve­lit­kin kuo­le­vat (1943), Erään mer­kin var­jos­sa (1944) ja he­ti so­dan jäl­keen il­mes­ty­nyt Viit­ta ja ti­ka­ri (1946). Mut­ta Man Hun­tin ai­hel­mat ja tyy­li tois­ta­vat kai­ku­ja Lan­gin Yh­dys­val­lois­sa te­ke­mien fil­mien – ja Eng­lan­nis­sa ku­va­tun Moonf­lee­tin (1955) — lisäk­si myös Sak­sas­sa syn­ty­neistä teok­sis­ta, ku­ten M – kau­pun­ki et­sii mur­haa­jaa (1931) ja Toh­to­ri Ma­bu­sen tes­ta­ment­ti (1933).
O­pe­raa­tio Val­ky­rien (2008) ta­voin Man Hunt kä­sit­te­lee Hit­le­riin koh­dis­tu­vaa sa­la­mur­hay­ri­tystä. Nat­si­val­lan kaa­ta­mi­nen vä­ki­val­loin oli sak­sa­lai­sen­kin vas­ta­rin­nan mie­lessä vuo­des­ta 1938 al­kaen, mut­ta ame­rik­ka­lai­sen 40-lu­vun vaih­teen elo­ku­van fik­tioon se so­pi ai­heek­si yh­teis­hen­gen nos­ta­mi­sek­si. Län­si­maat ha­lut­tiin yh­teis­voi­min ak­ti­voi­tu­maan ja pysäyttämään no­peas­ti ete­nevä Sak­san uh­ka maail­man­rau­hal­le.
Man Hun­tis­sa Wal­ter Pid­geon esittää suur­riis­tan metsästäjää, kap­tee­ni Alan Thorn­di­kea. Tämä on ra­jo­jaan ko­kei­le­va, roh­kea seik­kai­li­ja, jo­ka metsäs­tys­viet­tinsä tyy­dyttä­mi­sek­si va­lit­see koh­teek­seen pe­dois­ta vaa­ral­li­sim­man, ih­mi­sen: mie­hen ni­meltä Adolf Hit­ler. Thorn­di­ke pää­see vuo­ris­toi­sen metsän tur­vin Ges­ta­pon var­ti­joi­den ohi ja lä­hel­le Kot­kan­pesää. Nat­si­dik­taat­to­ri on jo kii­ka­ritähtäi­messä, kun…
Kiin­ni jää­tyään Thorn­di­ke sel­vittää kuu­lus­te­le­val­le nat­siup­see­ril­le, ma­ju­ri Qui­ve-S­mit­hil­le (Geor­ge San­ders), että ky­sessä oli vain kui­va­har­joit­te­lu. Thorn­di­ken tar­koi­tus ei ol­lut­kaan val­ta­kun­nan­kans­le­rin am­pu­mi­nen, vain ur­hei­lu­mie­li­nen ko­kei­lu, oli­si­ko se mah­dol­lis­ta. Qui­ve-S­mith ei us­ko se­li­tystä, tai jos us­koo­kin, vaa­tii sil­ti, että van­gin on elävänä va­paak­si pää­syn vas­ti­neek­si al­le­kir­joi­tet­ta­va tun­nus­tus toi­mi­neen­sa sa­la­mur­haa­ja­na brit­ti­hal­li­tuk­sen toi­mek­sian­nos­ta.
T­horn­di­ke an­taa ymmärtää, mi­hin Ges­ta­pon käs­kyläi­nen voi pa­pe­rin­sa tun­kea. Metsästäjä pitää al­le­kir­joit­ta­mis­ta pait­si kun­niat­to­ma­na, myös koh­ta­lok­kaa­na Bri­tan­nial­le. En­nen avoi­men so­dan al­kua val­lit­se­vas­sa ki­perässä po­liit­ti­ses­sa ti­lan­tees­sa väärä­kin tie­to eng­lan­ti­lais­ten pro­vo­kaa­tios­ta pal­ve­li­si nat­si-Sak­san tar­koi­tus­pe­riä ja an­tai­si Hit­le­ril­le etu­lyön­tia­se­man.
T­horn­di­ke on­nis­tuu pa­ke­ne­maan lai­val­la Eng­lan­tiin, mut­ta Lon­toos­sa­kin hä­nellä on perässään sak­sa­lais­ten agen­tit. Eikä tur­vaa ole odo­tet­ta­vis­sa ko­ti­maan vi­ra­no­mai­sil­ta. Thorn­di­ke on vi­ral­li­ses­ti ol­lut Eng­lan­nis­sa ko­ko ajan, jo­ten brit­ti­hal­li­tuk­sen se­kaan­tu­mi­sen joh­tai­si se­kin dip­lo­maat­ti­seen selk­kauk­seen. Sitä pait­si nat­si­va­koo­ja ”Mr. Jo­ne­sil­la” on Thorn­di­ken pas­si.
Kä­si­kir­joi­tuk­sen Man Hun­tiin te­ki Dud­ley Nic­hols (Hawk­sin Hätä ei lue la­kia, For­din Sta­ge­coach, Re­noi­rin Suur­suon van­git) Geoff­rey Hou­se­hol­din ro­maa­nis­ta Ro­gue Ma­le. Mu­sii­kis­ta vas­ta­si Alf­red New­man ja ku­vaa­ja­na oli John For­dil­le­kin töitä teh­nyt Ar­hur C. Mil­ler. Fil­mi ku­vat­tiin vauh­dil­la, kol­mes­sa kuu­kau­des­sa en­si-il­taan. Bud­jet­ti ei tain­nut ol­la suu­ren suu­ri, mut­ta taas nä­kyy, mi­ten Lang osa­si hyö­dyntää val­tai­saa ko­ke­mus­taan ja jo­pa kes­ken jää­neitä ark­ki­teh­tuu­ri- ja ku­va­tai­deo­pin­to­jaan. Osu­val­la, niu­kal­la rek­vi­sii­tal­la tai­ten va­lais­tu­na ja suu­rel­ta osin tyhjäk­si jäävällä seinä­pin­nal­la Lang loih­tii vai­ku­tel­man nat­si­val­lan yti­mestä. Har­kit­tu ku­va­kul­ma ja mo­ni­ta­soi­nen pers­pek­tii­vi riittää, kot­kan­ku­va ja ha­ka­ris­ti seinällä ja lisäk­si val­kois­ta tai har­maa­ta pin­taa. Vas­taa­vas­ti Lon­toon ylel­li­sempään seu­tuun tar­vi­taan vain puis­to­ka­dun rau­ta-ai­dan ko­ris­teet sekä ohi kul­ke­va Bob­by-po­lii­sin kypärä.
Fil­min al­ku­ku­vis­sa Mil­le­rin ka­me­ra li­puu ja kiertää met­sikössä ja soil­la jän­ni­tystä ja odo­tus­ta herättäen. Otok­set ovat har­kit­tu­ja ja tark­ko­ja ja tuo­vat ta­ri­naan in­ten­sii­vi­sen läsnäo­lon, het­ken ku­lu­mi­sen tun­to­ja. Ra­ja­tut yk­si­tyis­koh­dat, ku­ten van­gi­tun raa­hau­tu­vat ja­lat tai pelkkä var­jo­si­luet­ti, ovat ne­rok­kaan yk­sin­ker­tai­sia ta­po­ja ri­kas­taa ku­va­ker­ron­taa il­man lisä­bud­jet­tia. Myös vuo­ro­pu­he­lu – osin sak­sak­si – on ti­heitä mer­ki­tyk­siä sisältävää ja tiuk­kaa teks­tiä, jo­ka lisää mer­kittäväs­ti ker­ron­nan vetä­vyyttä.
Ark­ki­teh­to­ni­nen täsmäl­li­syys ja ti­la­vai­ku­tel­ma – ah­taus tai ava­ruus — ovat Lan­gil­le tut­tu­ja ele­ment­tejä. Kat­so­jan näkö­kul­mat sa­ta­mas­ta, Lon­toon sil­lal­ta tun­tu­vat jat­ku­van silmän­kan­ta­mat­to­miin. Lop­pu­koh­taus kal­lion­ko­los­sa on ki­helmöivän klaust­ro­fo­bi­nen ja vie al­ku­kan­tai­suu­des­saan aja­tuk­set Lan­gin Sak­san kau­den mykkäk­las­sik­koon Ni­be­lun­gin lau­lu. Lang osa­si veistää ku­viin­sa pai­na­jais­mais­ta uh­kaa. Fil­mau­sai­kaan, maail­man­so­dan al­la, Man Hun­tin pro­pa­gan­da­hen­keen so­pi so­dan jul­ma rea­lis­mi: kaik­ki pää­hen­kilöt, joi­hin kat­so­ja eh­tii kiin­tyä, eivät sel­viä hen­gissä The En­diin saak­ka.
Vaa­ran tun­tua vain lisää elo­ku­via val­vo­vien sen­suu­ri­vi­ra­no­mais­ten pitkä kä­si. Joan Ben­net­tin cock­ney-tyttö Jer­ry Sto­kes ei saa­nut­kaan ol­la alun pe­rin suun­ni­tel­tu pros­ti­tuoi­tu. Oli­si­han ol­lut so­pi­ma­ton­ta tuo­hon ai­kaan esittää mak­sul­li­nen nai­nen fil­min san­ka­rit­ta­re­na. Toi­saal­ta Thorn­di­ke san­ka­ri­na tus­kin oli­si voi­nut ra­kas­tua huo­raan.
Suu­del­maa san­ka­ri­pa­rin vä­lillä pidä­tellään Man Hun­tin ku­va­tus­sa­kin ver­sios­sa. Mut­ta nyt ai­van toi­ses­ta syystä. Näyt­te­lijä Wal­ter Pid­geo­nin ja Ben­net­tin vä­lillä oli tu­si­na ikä­vuot­ta, mut­ta Ben­nett näyt­te­lee vielä nuo­rem­paa nei­tos­ta. Thorn­di­ke suh­de tyttöön on isäl­li­nen tai setämäi­nen, hy­vin lä­hei­nen kui­ten­kin, jot­ta Jer­ry Sto­ke­sin kid­nap­pauk­sel­la on vai­ku­tus­ta sekä pää­hen­kilöön että kat­so­jaan.
Va­roi­tuk­sen, roh­kai­sun ja luot­ta­muk­sen pro­pa­gan­da­na Man Hunt on va­ka­vis­saan. Mut­ta se on myös eri­no­mai­sen viih­dyttävä, vauh­di­kas ja kat­so­jan mu­kaan­sa ta­pah­tu­ma­pai­kal­ta toi­sel­le tem­paa­va tai­donnäy­te. En­simmäi­set 20 mi­nuut­tia ku­lu­vat Kot­kan­pesässä ja sen ympä­ristössä. Sit­ten as­tum­me brit­ti­lai­vaan jän­nittämään, löy­detäänkö jä­nik­senä pii­lot­te­le­vaa Thorn­di­kea. Lon­toos­sa Thorn­di­ke liik­kuu öi­sillä, us­vai­sil­la ka­duil­la, vuok­rakäm­pissä ja lor­dien ylel­li­sissä asun­nois­sa. Seik­kai­lu jat­kuu maa­na­lai­sen ju­nis­sa ja tun­ne­leis­sa ja päät­tyy Eng­lan­nin maa­seu­dul­la kal­lio­luo­laan.
Tai oli­si mie­lellään päät­ty­nyt sin­ne, mut­ta kun elo­ku­va kui­ten­kin te­koa­jan­koh­tan­sa vuok­si on so­tap­ro­pa­gan­daa, sen on otet­ta­va kan­taa jul­kai­sua­jan to­del­li­suu­teen. Sik­si lo­pus­sa on epä­tyy­dyttävän ri­peä, mut­ta to­ki kiin­nos­ta­va kol­laa­si ai­ka­hyp­pyo­tok­sia, joi­den päät­teek­si Thorn­di­ke pa­laa kivää­rinsä kans­sa Sak­saan – tällä ker­taa to­si­mie­lellä.
Huu­mo­ria ja ko­ko per­heen seik­kai­lua mah­tuu Thorn­di­ken lai­va­mat­ka­pa­koon. Brit­tia­luk­sen kan­nel­la metsästäjäm­me koh­taa 11-vuo­tiaan lai­va­po­jan, Va­ne­rin, jo­ta esittää mui­kea brit­ti­poi­ka Rod­dy Mc­Dowall. Lap­sitäh­ti jat­koi Man Hun­tis­ta John For­din elo­ku­vaan Vih­reä oli laak­so­ni ja muis­te­taan ai­kui­se­na 70-lu­vun tv-sar­jas­sa Api­noi­den pla­neet­ta. Man Hun­tin roo­lis­sa Mc­Dowall pai­not­tuu so­das­ta huo­li­mat­ta poi­ka­mai­nen ko­ko per­heen huu­mo­ri. Muu­ten Mc­Dowal­lin pik­ku­van­ha lai­va­poi­ka tuo mie­leen Lan­gin aliar­vos­te­tun Moonf­leet-e­lo­ku­van, jos­sa lap­sen näkö­kul­ma ai­kuis­ten maail­maan on pal­jon tum­mem­pi.
Wal­ter Pid­geon on pitkästä uras­taan huo­li­mat­ta vä­hemmän tun­net­tu van­han ajan täh­ti meillä. Siitä syystä hä­nen Thorn­di­ken roo­lil­laan ei ole men­nei­syy­den pai­no­las­tia, jon­kun Ga­ry Coo­pe­rin mant­te­lia, vaan kat­so­ja voi Ges­ta­pon edus­ta­jan ta­voin vain ar­vail­la Thorn­di­ken vai­kut­ti­mia. Näin Pid­geo­nin roo­lis­ta tu­lee tuo­re ja suo­ra­vai­kut­tei­nen ny­ky­kat­so­jal­le­kin.
Joan Ben­nett (1910-1990) te­ki Lan­gin fil­meissä par­haat roo­lin­sa (Nai­nen ik­ku­nas­sa, Pu­nai­nen ka­tu, Sa­lai­suus oven ta­ka­na), mut­ta hän oli myös Re­noi­rin (Nai­nen ran­nal­la) ja Min­nel­lin (Pal­jas­tet­tu­ja sie­lu­ja) suo­sios­sa. Ame­rik­ka­lai­nen Ben­nett esittää cock­ney-b­rit­tiä tur­han­kin pai­nok­kaas­ti tyttömäi­syyttä ja mur­ret­ta pai­not­taen, mut­ta täh­den viehä­tys­voi­ma on vas­tus­ta­ma­ton. Eikä so­vi­nis­ti­ses­ta ase­tel­mas­ta – ko­ke­nut mies/­via­ton tyttö, aris­tok­raat­ti-op­pi­nut/­kou­liin­tu­ma­ton mouk­ka – kli­seenä edes pa­has­tu, kun Lang ja ta­ri­na tar­joi­le­vat eri­pa­ri­suu­des­ta niin­kin mai­nioi­ta koh­tauk­sia kuin ka­la­pe­ru­noi­den syön­ti tai yö­puul­le käy­mi­nen Jer­ry-nei­don nyyh­kiessä vuo­teel­laan. (P­ros­ti­tuoi­dun hi­mo mie­heen on sän­ky­ka­ma­ri­koh­tauk­ses­sa sen­so­rien toi­mes­ta vaih­tu­nut viat­to­maan pih­kaan­tu­mi­seen.)
Jer­ryn ja Thorn­di­ken koh­taus sil­lal­la saat­taa ol­la hy­vin­kin tie­toi­nen viit­taus kah­teen ker­taan aiem­min fil­mat­tuun so­ti­las-p­ros­ti­tuoi­tu –­ro­mans­siin Su­mu­jen sil­ta. Lon­toon su­mus­sa Man Hunt lii­kah­te­lee myös sa­man­lai­sin vai­ku­tel­min kuin edel­li­sellä vuo­si­kym­me­nellä Sak­sas­sa elo­ku­vas­sa M – kau­pun­ki et­sii mur­haa­jaa. Ber­lii­nin ala­maail­ma hä­ly­tet­tiin van­hem­mas­sa teok­ses­sa lap­si­tap­pa­jan kin­te­reil­le. Sa­mo­ja ka­tu­jen ha­ra­voin­te­ja nähdään ja vi­hel­lys­merk­kejä kuul­laan Man Hun­tis­sa, kun ohi­kul­ki­joik­si naa­mioi­tu­neet nat­si­va­koo­jat kii­reh­tivät Thorn­di­kea saar­rok­siin tämän omil­la ko­ti­kul­mil­la.
Man Hun­tin sak­sa­lais­va­koo­jaa esittävä John Car­ra­di­ne (1906-1988) oli tun­ne­tun näyt­te­lijä­dy­nas­tian isä. Näyt­te­lijä­poi­kia ovat Keith Car­ra­di­ne (118 elo­ku­va- ja tv-roo­lia, mm. Mc­Ca­be & Mrs. Mil­ler, Var­kai­ta ku­ten me, Lain­suo­jat­to­mat, Dea­dwood) ja tämän ve­li­puo­li, äs­kettäin kuol­lut Da­vid Car­ra­di­ne (221 roo­lia, mm. Tämä maa on mi­nun, Käär­meen­mu­na, Lain­suo­jat­to­mat, Kill Bill). Las­ten­sa ta­voin John Car­ra­di­ne esiin­tyi usein pie­nissä elo­ku­vis­sa, mut­ta saa­vut­ti kuo­le­mat­to­man mai­neen kan­ta­vis­ta luon­ne­roo­leis­taan, joi­ta hä­nel­le ker­tyi perä­ti 340 kap­pa­let­ta.
Yk­si John Car­ra­di­nen har­vois­ta pää­roo­leis­ta oli Ed­gar G. Ul­me­rin kau­hu­jut­tu Si­ni­par­ta (1944), jos­sa hän esit­ti nais­mal­le­jaan mur­haa­vaa tai­de­maa­la­ria. Car­ra­di­ne oli eri­tyi­ses­ti län­nen­hah­mo­jen mie­leen­pai­nu­va tulk­ki, hau­dan­kai­va­jas­ta tuo­ma­rei­hin ja kon­na­mai­siin pys­sy­mie­hiin. Hä­nen pit­kiä, ka­pei­ta kas­vo­jaan hal­lit­si terävä nenä ja leu­ka sekä ä­lykäs kat­se. Nii­hin lii­tet­ty huo­li­tel­tu pu­he te­ki Car­ra­di­nes­ta vai­kut­ta­van niin va­ka­vis­sa ja kos­ket­ta­vis­sa roo­leis­sa, ku­ten köyhänä maa­työläi­senä John For­din Vi­han he­del­missä (1940), kuin kors­kei­na aa­te­li­si­na, pro­fes­so­rei­na tai up­see­rei­na. Alun pe­rin Car­ra­di­ne oli Sha­kes­pea­re-näyt­te­lijä, jo­ta kut­sut­tiin­kin ”­bu­le­var­din bar­dik­si”, hä­nellä kun oli ta­pa­na lau­sua vuo­ro­sa­no­ja ää­neen kä­vel­lessään.
Man Hun­tis­sa eri­no­mai­sen roo­lin te­kee mo­nok­ke­li­silmäi­senä nat­siup­see­ri­na ja Thorn­di­ken kuu­lus­te­li­ja­na Geor­ge San­ders (1906-1972). Kon­nan mo­nok­ke­li vai­kut­taa Lan­gin vit­siltä – oh­jaa­ja­han tun­ne­taan muo­to­ku­vis­sa välkäh­te­levästä nä­kyvästä va­sem­man silmän lins­sistä. San­der­sin ma­ju­ri pu­huu va­kuut­ta­vaa sak­saa useis­sa koh­tauk­sis­sa, jois­sa kieltä ei ole kään­net­ty eng­lan­nik­si tai suo­mek­si. Roh­kea au­tent­ti­suu­den osoi­tus Lan­gil­ta, kun elo­ku­va kui­ten­kin oli tar­koi­tet­tu ame­rik­ka­lai­sy­leisöl­le.

Kuva & ääni

Foxin dvd-levyn kuvasuhde on alkuperäistä akatemiakokoa 1:37:1 niukempi 1:33:1, mutta mustavalkokuva on erinomainen ja ääni toimii selkeästi vuoropuhelun, tehosteiden ja musiikin suhteen. Alfred Newmanin (amerikkalaisen lauluntekijän Randy Newmanin setä) elokuvasävelet ovat amerikkalaista klassista soundtrackia parhaimmillaan. Yksinkertaisia ääniefektejä, kuten vihellyksiä ja laivan torven matalaa tuuttausta, käytetään tehokkaasti tunnelman luomiseen.

Ekstrat

Foxin dvd-levyn mustavalkokuva on selkeä ja sävykäs ja toistaa hienosti Langin tarkkaan sommitellun filmiarkkitehtuurin. Levyn ekstroissa on ohjaajan elämäkerran The Nature of the Beast (1997) kirjoittaneen Patrick McGilliganin elokuvakommentaari, näppärä pienoisdokumentti elokuvan synnystä, alkuperäinen traileri, restaurointivertailua, julisteita, kohtauspiirroksia ja stillejä. (HB)
29/06/2009

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy